Sinopsis istraživačke priče

Sinopsis istraživačke priče

Sinopsis istraživačke priče

Sinopsis je lista pitanja na koja je ključno odgovoriti ako se upuštate u rad na istraživačkoj priči, a ne želite uzaludno potrošiti vrijeme i novac. Sastavio ga je danski novinar Lars Møller, a NetNovinar trening centar ga smatra nezaobilaznim i krupnim korakom u svakom vidu edukacije za istraživačko novinarstvo. Uz formular za izradu sinopsisa, NetNovinar objavljuje i seriju tekstova koji će detaljno, na osnovu praktičnog iskustva, objasniti kako ga treba koristiti.

Ovaj višestruko koristan formular sadrži više od 70 pitanja na koja treba odgovoriti i zadataka koje treba obaviti prije donošenja odluke o tome da li ćete (i kako) nešto istraživati mjesecima i utrošiti na to vrijeme i energiju, novac i strpljenje, kako kasnije ne biste zažalili.

Iako na prvi pogled izgleda jednostavno, odgovori na pitanja iz formulara i zadaci koje on postavlja pred korisnika u stvari su često međusobno povezani na uzročno-posljedičan način, što može stvoriti probleme u njegovom tumačenju.

Nakon nekoliko godina iskustva u radu na istraživačkim pričama uz upotrebu formulara Sinopsisa istraživačke priče, NetNovinar trening centar je odlučio da pomogne čitaocima u korištenju formulara serijom tekstova koji se detaljno bave svakom pojedinom kategorijom Sinopsisa.

 

1) KOJE SU TVOJE TEMELJNE HIPOTEZE?

• Što želiš reći?

• Na koji način to želiš reći?

• Što je minimum, a što maksimum priče? (naslov ili kratko objašnjenje)

• Zašto to želiš reći?

• Koji su tvoji motivi (profesionalni i privatni)?

• Za koga je priča važna?

2) KOJA SU NAJVAŽNIJA PITANJA U SLUČAJU?

• Što znaš, a što pretpostavljaš?

• Što moraš saznati:

- o zakonskim okolnostima

- o običajnim okolnostima

- o povijesti-

o statistici

- o etičkim principima?

3) NAČINI POPIS NAJVAŽNIJIH PITANJA

4) NAČINI POPIS INFORMACIJA KOJE ZAHTIJEVAJU PROVJERU I POTVRDU (Tko ih može potvrditi?)

5) TKO JE SVE ZAINTERESIRAN?

• Načini popis moguće zainteresiranih za uspjeh tvoje priče.

• Tko je zainteresiran za neobjavljivanje priče (u redakciji i izvan nje)?

• Tko ti može postati neprijatelj (kakva je opasnost i kako se zaštiti)?

• Tko ti može biti suradnik (trebaš li informatora "insidera" i kako ga pronaći)?

• Kako će javnost primiti priču (tko je ciljana publika, hoće li išta učiniti i što)?

6) ORGANIZIRANJE I ANALIZIRANJE INFORMACIJA

• Podijeli informacije prema vrsti i važnosti.

• Podijeli informacije na potvrđene i nepotvrđene.

• Raspravi o onome što imaš sa urednikom, mentorom ili iskusnijim kolegom.

7) KAKO PREDSTAVITI PRIČU?

• Što čitatelji trebaju znati i na koji način da to saznaju?

• Kako jasno predstaviti čitateljima proces istrage, dokumente, ljudski interes, temeljni stav uređivačke politike?

• Što predstaviti u posebnim odjeljcima, sa fotografijama, grafikonima ili anketama?

• Hoćete li slučaj objaviti u jednoj ili više priča?

• Hoćete li početi s objavom prije nego li su sve priče pripremljene (i napisane)?

• Može li slučaj biti pokretač pozitivne kampanje?

• Može li slučaj biti predstavljen i dodatnim elementima (poseban logo, reklamna najava, uvodnik)?

8) KOLIKO JE POTREBNO VREMENA I NOVCA?

• Koliko vremena trebate (približno razdoblje i broj radnih sati)?

• Koliko trebate vlastite istrage?

• Koliko trebate timskog rada (razradite broj i uloge članova tima)?

• Koliko (i kada) trebate pomoć fotografa, snimatelja i drugih suradnika koji nisu pisci?

• Koliko pomoći trebate od kolega iz drugih medija?

• Koliko pomoći trebate od stručnjaka izvan medija?

9) KAKVA JE TVOJA ISTRAŽIVAČKA STRATEGIJA?

• Načini (po vrstama i kronološkim redom) popis svih potrebnih aktivnosti.

• Načini okvirni vremenski raspored svih aktivnosti.

• Odvoji vrijeme za sve planirane aktivnosti.

10) ORGANIZIRAJ SVOJE IZVORE

• Načini popis "usmenih" izvora.

• Podijeli izvore na glavne i sporedne.

• Podijeli izvore s obzirom na:

- ljudski interes/osobno iskustvo

- međusobnu bliskost

- nezavisno stručno znanje

• Podijeli izvore na moguće: protivnike, neutralne i sklone tvom radu.

• Odluči kada, kako i gdje ćeš kontaktirati izvore.

• Razmotri moguće zakonske i etičke probleme korištenja tih izvora.

• Razmisli kako ćeš zaštititi izvore kojima bude potrebna zaštita.

• Načini popis "pisanih"izvora:

- Podjeli izvore na ključne i pomoćne dokumente

- Podijeli dokumente po težini dostupnosti (lako dostupni – teško dostupni)

- Koji dokumenti/informacije su dostupni posredstvom Interneta?

- Kako ćeš pokušati doprijeti do teško dostupnih dokumenata?

- Postoje li zakonske ili etičke prepreke?

- Načini popis lokacija za promatranje i reportažu.

- Da li su lokacije dostupne (lako-teško)?

- Kako ćeš do njih doći?

- Možeš li načiniti fotografije, audio ili video snimke?

- Postoje li zakonske ili etičke prepreke?

- Isplaniraj potrebe i adekvatno vrijeme za suradnju s kolegama, konzultacije sa urednikom, mentorom ili starijim kolegama, sastanke sa pravnim savjetnicima i nezavisnim stručnjacima.

11) U ISTRAŽIVAČKOM PROCESU TREBAŠ JOŠ I ...

• Analizirati i provjeriti:

- koje informacije od pretpostavki postaju činjenice

- stvaraju li pojedinačne informacije cjelovitu sliku

- nedostaju li neke informacije da popune praznine

- rađaju li neke informacije nova pitanja

- trebaju li neke informacije dodatne provjere i potvrde.

• Pripremiti ključne razgovore:

- sastaviti popis najvažnijih pitanja

- pripremiti ključna pitanja za potvrdu priče

- napraviti plan razgovora

- odrediti cilj razgovora

- organizirati kontrolu razgovora

- kada, gdje i kako ćete održati razgovor.

12) ŠTO NAKON OBJAVE PRIČE?

• Kakve reakcije očekujete?

• Što ćete slijedeće učiniti?